نگاهی به عملکرد پلتفرم های دیجیتال در سال کابوس وار ۲۰۲۱
زیان ۶۰۰ میلیون دلاری Black Widow با دانلودهای غیرقانونی
یکی از مهمترین مشکلات پخش فیلمهای پرخرج از پلتفرمهای دیجیتال، در دسترس قرار گرفتن بلادرنگ نسخههای باکیفیتی از آنها برای دانلود غیرمجاز است. «رستاخیزهای ماتریکس» (Matrix Resurrections) برادران وارنر آخرین قربانی این استراتژی اجتنابناپذیر در حین پاندمی بود که همزمان با اکران در سالنهای سینما از اچبیاو مکس پخش شد و در فروش نسبتاً پایین آن بیتأثیر نبود.
در این گزارش آمده است که اگرچه «بیوه سیاه» ۳۷۹ میلیون دلار در گیشه و ۱۲۵ میلیون دلار از دیزنی+ به دست آورده، اما حدود ۶۰۰ میلیون دلار زیان مالی را تحمل کرده است. این فیلم تا اواخر آگست بیش از ۲۰ میلیون مرتبه به شکل غیرقانونی دانلود شده که برابر با زیان ۶۰۰ میلیون دلاری در دیزنی+ است.
در سال ۲۰۲۲، با موفقیت «مرد-عنکبوتی: راهی به خانه نیست» (Spider-Man: No Way Home) سونی و مارول، احتمال پخش فیلمهای بلاکباستری چون «آواتار ۲» (Avatar 2) یا «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» (Black Panther: Wakanda Forever) در پلتفرمهای دیجیتال مانند سال ۲۰۲۱ محتمل به نظر نمیرسد. اما با کاهش تمایل مخاطبین بزرگسالتر به بازگشت به سالنهای سینما در حین پاندمی، این احتمال وجود دارد که فیلمهای مدعی اسکار پس از اکرانی محدود در سالنها به پلتفرمهای دیجیتال بروند.
«پروژه پاپکورن» یا عملیات سری پخش «زن شگفتانگیز ۱۹۸۴» (Wonder Woman 1984) و سایر فیلمهای پرخرج برادران وارنر از اچبیاو مکس که انتقاد فیلمسازان بسیاری از جمله «پتی جنکینز» و «دنی ویلنوو» کارگردان «تلماسه» (Dune 2021) را در پی داشت، بنا بر گزارشهای غیررسمی ۲۰۰ میلیون دلار برای استودیو هزینه داشته است. برادران وارنر اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۲ فیلمهایش را پس از ۴۵ روز اکران در اچبیاو مکس پخش میکند.
با تأسیس پلتفرمهای استریم جدیدی مانند پارامونت+، انتظار میرود در سال ۲۰۲۲ بعضی از عناوین برای جذب مشترک مستقیماً در این پلتفرمها منتشر شوند. شبکه پیکاک نیز قرار است فیلم «با من ازدواج کن» (Marry Me) با بازی «جینفر لوپز» و «اوون ویلسون» را در ماه فوریه پخش کند.
در بخشهایی از گزارش «ددلاین» میآید: «دست آخر، مسئله ایمان نداشتن غولهای سرگرمی به فروش در سالنهای سینما نیست، این است که آیا میتوانند کشتی استریم را شناور نگه دارند یا نه.» دیزنی تا سال ۲۰۲۴ تا ۹ میلیارد دلار برای دیزنی+ و کامکست تا ۲ میلیارد دلار برای پیکاک در طول ۲ سال گذشته هزینه کرده است. رقبای نتفلیکس که دارای ۲۱۴ میلیون مشترک در سراسر دنیاست، برای عرضه محتوا نمیتوانند مانند این غول شبکههای استریم عمل کنند و عناوین را به سرعت در اختیار مشترکین قرار دهند. از سوی دیگر سهام دیزنی در پایان سال ۲۰۲۱ با کاهش ۲۴ درصدی مواجه شده است. شبکههای اچبیاو و اچبیاو مکس در مجموع ۴۵.۲ میلیون مشترک در سراسر دنیا دارند در حالی که مشترکین پیکاک به ۳ میلیون میرسد.
نتفلیکس فیلم پرخرج «اعلان قرمز» (Red Notice) با بازی «گل گدوت»، «رایان رینولدز» و «دووین جانسون» را در سالنهای سینما اکران کرد اما با توجه به اینکه فیلم کیفیتی سینمایی نداشت بسیاری از مخاطبین ترجیح دادند آن را کم و بیش به صورت رایگان در منازل خود ببینند. این فیلم بنابر گزارش «سامبا تیوی» که بر دستگاههای تلویزیون هوشمند در ایالات متحده نظارت میکند، در ۳۰ روز اول انتشار ۹.۸ میلیون خانوار بیننده آمریکایی داشته و بنابر گزارش نتفلیکس در ۲۸ روز اول ۲۶۴ میلیون ساعت دیده شده است.
اپل اوریجینال فیلمز و آمازون نیز در طول یکسال گذشته قراردادهای گرانقیمتی برای پخش فیلمها منعقد کردند. استودیوی آمازون «جنگ فردا» (The Tomorrow War) به قیمت ۲۰۰ میلیون دلار از پارامونت خریداری کرد در حالی که برای «سفر به آمریکا ۲» (Coming 2 America) «ادی مورفی» ۱۲۵ میلیون دلار پرداخت کرد. این کمپانی مدعی است که این کمدی پربینندهترین عنوان سینمایی تاریخ آمازون پرایم ویدیو بوده است. اپل فیلم علمی-تخیلی «فینچ» (Finch) با بازی «تام هنکس» را از اپلتیوی+ پخش کرد و پیکاک دنبالههای «هالووین میکشد» (Halloween Kills) با نمره نهچندان بالای B- «سینمااسکور» و «بچه رئیس: کسبوکار خانوادگی» (Boss Baby: The Family Business) را همزمان با اکران در سالنهای سینما در دسترس مشترکین قرار داد. «ورایتی» گزارش داده است که امیدی به بقای پیکاک در درازمدت نیست چرا که کامکست توان سرمایهگذاریهای هنگفت مثل دیزنی، آمازون، اپل و نتفلیکس را ندارد.
منبع فیلم تو مووی
اولین نفر باشید دیدگاهی ثبت میکند
دیدگاه های کاربران